بالا رفتن فشار مغز

بالا رفتن فشار مغز
[wpseo_breadcrumb]

ساختار مغز از مغز و جمجمه تشکیل شده است. در واقع مغز اصلی ترین قسمت در جمجمه است که حدود 80 درصد از این فضا را به خود اختصاص می دهد البته 20 درصد باقی مانده نیز شامل خون داخل مغزی و مایع مغزی نخاعی است. برای عملکرد صحیح قسمت سر باید حجم موارد گفته شده همیشه در تعادل باشد؛ چراکه با بالا و پایین رفتن حجم هر قسمت، اختلالات زیادی به وجود خواهد آمد. با افزایش 10 درصد حجم مایع مغزی نخاعی، جمجمه ظرفیت لازم را ندارد به همین دلیل فشار زیادی به بافت مغز و عصب ها وارد خواهد شد و مشکلات زیادی را در بیمار به وجود می آورد. البته با افزایش میزان جریان خون و آب در ناحیه مغز فرد در قسمت سر خود احساس فشار بالایی می کند.

در این مورد بهترین متخصص تومور سر و گردن، برای تشخیص تومور مغزی و فشار بالای مغز آزمایشات تشخیصی را انجام می دهد تا اطمینان بیشتری یابد.

علت های فشار بالای مغز

چندین عامل موجب بالا رفتن فشار مغز در فرد می شود که عبارت اند از:

خونریزی مغزی

یکی از علت های بالا رفتن فشار مغز در فرد، پاره شدن عروق داخل مغز است. البته بر اثر ضربه و آسیب به سر نیز فشار خون بالا می رود و در اثر کنترل نکردن آن، آنوریسم عروقی ایجاد خواهد شد.

تومور مغزی

توده ای از سلول ها که به صورت غیر طبیعی رشد می کند تومور گفته می شود. با وجود تومور مغزی فشار زیادی به فضای داخلی جمجمه وارد می شود. البته برخی از بیماری ها همچون نارسایی های مزمن کلیه، بیماری آدیسون، کم خونی فقر آهن و بیماری کوشینگ نیز از جمله مواردی است که موجب بالا رفتن فشار مغز می شود.

مصرف زیاد دارو

در برخی از موارد مصرف بالای زیاد دارو نیز از عامل های شایع در بالا رفتن فشار مغز است. مصرف برخی از داروها نظیر تاموکسیفن، ایزوترتینوئین، مینوسایکلین، نالیدیکسیک اسید، سیکلوسپورین، تتراسایکلین، فنی توئین و نیتروفورانتوئین نیز از جمله داروهای است که مصرف زیاد و مدام آنها در بالا رفتن فشار مغز دخیل هستند.

بارداری

البته بارداری به عنوان یک عامل تهدید کننده فشار خون بالا نیست بلکه خانم هایی که در زمان بارداری درگیر پرفشار خون یا پره اکلامسی هستند بیشتر در معرض فشار بالای مغز هستند.

بالا رفتن فشار مغز
بالا رفتن فشار مغز

مننژیت

از عامل های دیگر بالا رفتن فشار مغز، بیماری مننژیت است در این مواقع پرده های اطراف مغز ملتهب و عفونی می شود که در نهایت فشار زیادی به جمجمه وارد می شود.

علت تشنج و صرع

یکی از بیماری های سیستم عصبی، تشنج و صرع است که خود این بیماری یکی از عوامل های به وجود آورنده بالا رفتن فشار مغز است.

سکته مغزی

در اثر بروز سکته مغزی در فرد، رگ های خونی پاره می شوند و گردش خون در مغز مختل خواهد شد که همین عامل فشار زیادی به مغز وارد خواهد کرد.

استرس و اضطراب

اگرچه برخی از عوامل و داروهای خاص باعث بالارفتن فشار مغز می شود اما استرس و اضطراب نیز از جمله عواملی هستند که فرد را درگیر عارضه ی بالا رفتن فشار داخلی جمجمه خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *