درمان تومور پاروتید

درمان تومور پاروتید
[wpseo_breadcrumb]

درمان تومور پاروتید چگونه امکان پذیر است؟ آیا از علائم ابتلا به این اختلال چیزی می دانید؟ پروسه درمان این تومور به موارد زیادی اعم از سرطانی بودن و یا غیر سرطانی بودن این اختلال بستگی دارد. درمان تومور پاروتید اغلب با جراحی همراه است. ممکن است برای درمان آن از جراحی پاروتیدکتومی استفاده شود. آیا وجود تومور پاروتید خوش خیم خطرناک است و احتمال سرطانی بودن آن وجود دارد؟ اقدامت درمانی به موقع چقدر موثر است؟ آیا همیشه برای درمان غده پاروتید نیاز به جراحی وجود دارد؟ در این مقاله به همه این موارد اشاره خواهیم کرد.

آیا تومور پاروتید نیاز به درمان دارد؟

برای پاسخ به این سوال لازم است است غده را بیشتر بشناسید. غدد پاروتید دو غده بزاقی هستند که در دو طرف صورت درست در جلوی گوش ها قرار دارند و در هنگام جویدن غذا بزاق تولید می کنند. البته لازم است بدانید این غدد تنها بخشی از سیستم غدد بزاقی است که در بدن شما وجود دارد. تومور پاروتید از رشد سلول های این دو غده آغاز می شود. در اکثر اوقات این تومورها خوش خیم هستند اما احتمال سرطانی بودن آن ها نیز وجود دارد. بنابراین در صورت مشاهده علائم نیاز به درمان الزامی است. تومورهای غدد پاروتید انواع مختلفی دارد. انتخاب سایر روش های کمک درمانی به نوع این تومور بستگی دارد.

برداشتن غدد پاروتید

تومور پاروتید چه علائمی دارد؟

چه زمان باید به وجود این تومور شک کنید؟ برخی اعلائم وجود دارد که با مشاهده به آن لازم است هر چه سریع تر برای درمان آن اقدام کنید. از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تورم روی یا نزدیک فک، در ناحیه گردن یا دهان
  • تجربه بی حسی در بخشی از صورت
  • ضعف عضلانی در یک طرف صورت
  • درد مداوم در ناحیه غده بزاقی
  • مشکلات بلع
  • مشکل در باز کردن دهان

اغلب ممکن است وجود این تومور با درد همراه نباشد. اما با بروز علائم بالا نواحی دیگر را در ناحیه گوش و حلق تحت تاثیر قرار دهد.

درمان آن چگونه امکان پذیر است؟

پس از آنکه متخصص تشخیص این تومور را تایید کرد، لازم است مراحل درمانی طی شود. تایید این تومور نیاز به تصویربرداری و نمونه برداری برای بررسی کامل بافت است. پس از آن عمل جراحی تحت نام پاروتیدکتومی برای برداشتن غده انجام خواهد شد.

برداشتن تومور با توجه به وضعیت آن ممکن است شامل حالت های زیر شود:

  • پاروتیدکتومی سطحی : برداشتن بخشی از غده پاروتید
  • پاروتیدکتومی کامل : برداشتن تمام غده پاروتید
  • پاروتیدکتومی کامل به همراه برداشتن اندام های اطراف : برداشتن غده به همراه بافت های اطراف برای جلوگیری از پخش سرطان

در برخی موارد حتی ممکن است غدد لنفاوی هم برداشته شود. این مورد بسته به پیشرفت سرطان غدد پاروتید متفاوت است.

در صورتی که تومور پاروتید سرطانی باشد که از آن به عنوان سرطان غده پاروتید شاخته می شود، ممکن است درمان های کمکی شیمی درمانی و پرتودرمانی نیز بهره گرفته شود.

البته درمان پاروتیدکتومی همچنین شامل عفونت غدد پاروتید و سنگ های غدد بزاغی نیز می شود.

درمان سرطان پاروتید

آیا اقدام برای درمان خطرناک است؟

برای جراحی و درمان این تومور در ناحیه اطراف گوش بریدگی ایجاد می شود. این جراحی از می تواند پیچیده باشد. از این لحاظ که ممکن است به اعصاب صورت که موجب به حرکت در آوردن ماهیچه های آن می شود، صدمه وارد شود و نیاز به ترمیم آن باشد. بنابراین خطر اصلی جراحی که پاروتیدکتومی نامیده می شود، فلج عصب صورت است. در برخی موارد، عصب صورت ممکن است به طور موقت یا به ندرت به طور دائمی به دلیل برداشتن تومور پاروتید ضعیف شود. خطر این آسیب ارتباط مستقیمی با اندازه و نوع تومور غده پاروتید دارد.

بنابراین لازم است قبل از انجام جراحی به طور کامل از وضعیت خود آگاه باشید. طبعات جراحی را با توجه به وضعیت تومور از جراح خود سوال کنید و خطرات پاروتیدکتومی را نیز جویا شوید. بنابراین برای قدامات درمانی لازم است به یک جراح سر و گردن باتجربه و بادانش مراجعه کنید.

آیا تومور خوش خیم پاروتید نیز نیاز به درمان دارد؟

تومورهای خوش خیم پاروتید در صورت عدم درمان به موقع می توانند در طول زمان بدخیم شوند. درمان خط اول برای تمام تومورهای پاروتید، چه خوش خیم و چه بدخیم، به طور کلی برداشتن غده با جراحی است. ثابت شده حدود 1.5 درصد از تومورها در پنج سال اول بدخیم می شوند و پس از 15 سال این خطر به 9.5 درصد افزایش می یابد. بنابراین اگر رشد این تومور بسیار آهسته باشد نیز درمان الزامی است.

جراحی تومور پاروتید در صورتی که خوش خیم باشد، یک جراحی کم تهاجمی و سرپایی و تحت پاروتیدکتومی جزئی قابل انجام است که تحت بیهوشی انجام خواهد شد.

آیا سرطان غدد پاروتید خطرناک است؟

حتی تومورهای خوش خیم نیز برای جلوگیری از بزرگتر شدن و سرطانی شدن نیاز به درمان دارند. در صورتی که تومورها سرطانی باشد، می تواند به اعضای اطراف بدن آسیب وارد کند. اگر سرطان غدد پاروتید غدد لنفاوی را نیز درگیر کند سرطان در بدن پخش می شود. تومورها را بر اساس وضعیت آن ها گرید بندی می کنند:

  • گرید 1 : تومورها بسیار کوچک هستند (با اندازه حدودا دو سانتی متر) و به سایر نواحی بدن شما سرایت نمی کنند.
  • گرید 2: تومورها کمی بزرگتر هستند (بین دو تا چهار سانتی متر) اما در غده اصلی باقی می مانند.
  • گرید 3: تومورها به سرعت در حال رشد و درگیر کردن اندام هاب اطراف هستند.

توصیه های درمانی پزشک به نوع تومور و همچنین وضعیت آن در سر گردن بیمار وابسته است.

سخن آخر

تومور پاروتید در اثر رشد غیر طبیعی سلول های غدد پاروتید ایجاد می شود. این تومور ممکن است خوش خیم و یا بدخیم باشد. البته بیشتر این تومورها سرطانی نبوده اما ممکن است به مرور زمان سرطانی شده و اندام های اطراف را درگیر کنند. برخی موارد ممکن است علت ابتلا به این بیماری را بالا ببرد که لازم است به این مورد توجه ویژه ای داشته باشید. بنابراین در هر دو صورت برای درمان تومور پاروتید نیاز به جراحی به نام پاروتیدکتومی است که لازم است تحت نظر جراح ماهر سر و گردن انجام شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *