مهم نیست که زخم ها چقدر ظاهر بدی داشته باشد، معمولاً می‌توان ظاهر بهتری به آن هدیه داد.

متد ترمیم جای زخم یا اسکار

زمانی که پوست در اثر یک بریدگی یا پارگی در بافت آسیب می‌بیند، بدن با تشکیل بافت زخم آن را التیام می‌بخشد. ظاهر زخم می‌تواند بین حالت تقریباً نامرئی تا کاملاً واضح و بد ظاهر متغیر باشد. زخم‌های بدشکل می‌توانند گسترده، عمیق، سرخ، برآمده و کم‌رنگ بوده یا حتی موجب تغییر شکل در وضعیت دیگر بخش‌های صورت مانند چشم یا لب‌ها شوند. جراح پلاستیک صورت گزینه‌های متنوعی برای ترمیم جای زخم یا اسکار صورت در اختیار دارد. باوجود برخی موارد استثنا، بسیاری از افراد خود نسبت به زخم‌های صورتشان آگاهی دارند. اگر می‌خواهید بدانید ترمیم زخم‌های صورت چگونه بر بهبود ظاهر و بالا بردن اعتمادبه‌نفس شما یا میزان کارکرد چهره‌تان تأثیر می‌گذارد، باید در مورد چگونگی ترمیم زخم‌ها و آنچه از این روش انتظار می‌رود بیشتر بدانید. این کتابچه بسیاری از نگرانی‌های شمارا موردتوجه قرار داده و اطلاعات موردنیاز پیش از انجام جراحی‌ترمیم زخم‌های صورت در اختیار شما قرار می‌دهد. جراحی پلاستیک موفقیت‌آمیز برای صورت نتیجه‌ی حسن تفاهم جراح و بیمار است. اعتماد بر اساس انتظارات واقع‌بینانه و تخصص دقیق پزشکی در مراحل مشاوره پیش از انجام جراحی صورت می‌گیرد. جراح می‌تواند بسیاری از سؤالات خاص شما در مورد نیازهای شما را پاسخ بدهد.

آیا جراحی‌ترمیم جای زخم برای شما مناسب است؟

اصلی‌ترین پیش‌نیاز تمامی جراحی‌ها، برخورداری از سلامت است. دیگر پیش‌نیازها نامحسوس بوده و باید در گفتگو با جراح به‌دقت تحت نظر قرار بگیرند. انتظارات بیمار باید نسبت به عمل جراحی و جراح واقع‌بینانه باشد. فردی که انجام عمل‌ترمیم زخم را در نظر دارد، باید این مسئله را درک کند که هیچ راهی برای رفع جای زخم‌ها به‌صورت کامل وجود ندارد. هدف از این عمل بهبود ظاهر زخم با تغییر شکل یا موقعیت یا حتی کاهش برجستگی آن است. رنگ پوست و نوع آن، سن و نوع زخم همگی از عوامل مهمی هستند که باید بخشی از مباحث پیش از جراحی را در بربگیرند. راهکارهای جراحی پلاستیک برای زخم‌های مختلف به‌صورت متفاوت پاسخ می‌دهند. زمان جراحی هم یک انتخاب مهم دیگر به‌حساب می‌آید. برخی جراحان در مورد انجام جراحی‌های ترمیم زخم تا یک سال پس از ایجاد آن انجام عمل را به بیماران توصیه می‌کنند. این مدت‌زمان بدن را قادر می‌سازد تا در زمان کافی به‌صورت کامل آن را درمان کند.

تصمیم‌گیری برای انجام جراحی‌ترمیم زخم

اینکه جراحی با هدف عملکرد بهتر اعضا و ماهیچه‌های صورت و یا به دلایل زیباسازی انجام شود و همچنین انتخاب جراح پلاستیک صورت از اهمیت بالایی برخوردار است. جراح زخم را بررسی می‌کند تا در مورد درمان مناسب تصمیم گرفته و در مورد نتایج مورد انتظار این جراحی‌ترمیم زخم شمارا مطلع سازد. زخم‌های متفاوت نیاز به درمان‌های مختلف دارند. برای مثال، سوختگی‌های شدید که بخش گسترده‌ای از پوست را تخریب می‌کنند، موجب درمان پوست به همراه چین‌خوردگی می‌شوند. زخم‌های گوشتی، ناشی از تولید بیش‌ازحد کلاژن پس از درمان زخم هستند. این‌گونه زخم‌ها به‌طورکلی در محل بریدگی ایجاد می‌شوند. زخم‌های ناشی از پر سازی، برخلاف زخم‌های گوشتی از نواحی خط بریدگی خارج نمی‌شوند اما به دلیل ضخامت و برآمدگی بافت آن‌ها می‌توانند بد ظاهر بوده و حتی حرکت طبیعی ماهیچه و تاندون‌ها را نیز دچار محدودیت کنند. دیگر عواملی که می‌توانند زخم را بیشتر نشان دهند، رنگ، وسعت، یا فرورفتگی و برآمدگی آن‌ها هستند. برخی از زخم‌های صورت بدشکل هستند تنها به این خاطر که روی صورت ایجادشده‌اند، این در حالی است که برخی از آن‌ها بر حالت‌های چهره نیز تأثیر می‌گذارند. تمامی احتمالات جراحی در مشاوره اولیه در مورد خطرات مربوط به نوع هر زخم موردبحث قرار می‌گیرد. توافقات بین شما و جراح درباره چگونگی این پیشروی برای جراحی موفق یک پیش‌نیاز به‌حساب می‌آید. پس‌ازآن که هر دو شما تصمیم به انجام جراحی‌ترمیم زخم گرفتید، جراح در مورد نوع بیهوشی، تجهیزات جراحی، هرگونه گزینه دیگر برای جراحی و هزینه‌ها شمارا مطلع می‌سازد. ازآنجایی‌که جای زخم‌ها برای هر فرد متفاوت بوده و رویکرد بیمار نسبت به زخم‌ها کاملاً شخصی است، ممکن است برای بیشترین بهبود در زخم‌های صورت به‌کارگیری بیش از یک روش و یا راهکار الزامی باشد.

آشنایی با درمان زخم‌های صورت

“بعد از تصادف، فکر می‌کردم که دیگر هیچ‌وقت به حالت عادی خود برنمی‌گردم. زخم‌ها درمان شدند اما جای آن‌ها با آرایش هم قابل پوشاندن نبود. مردم به من خیره می‌شدند و این من را به خاطر شکلی که پیداکرده بودم آزار می‌داد. حالا بعد از سه بار ترمیم زخم‌ها، ظاهر بسیار بهتری پیداکرده‌ام. جای زخم‌ها کاملاً از بین نرفته است اما احساس خیلی بهتری نسبت به ظاهرم پیداکرده‌ام. این عمل به من کمک کرد تا آن تصادف را پشت سر بگذارم.” لارا جی.، ۳۴ ساله

آشنایی با جراحی

راهکارهای جراحی متعددی برای ترمیم زخم طراحی‌شده‌اند که تا حد امکان آن را هموار و نامرئی کنند. این عمل می‌تواند شامل ایجاد برش در آن قسمت، جابه‌جا کردن پوست و یا حتی زخم باشد تا کمتر در معرض دید قرار بگیرد. بهترین گزینه برای زخم ویژه‌ی شما بستگی به محل آن و چگونگی ظاهرش دارد که جراح وضعیت شمارا بررسی کرده و در مورد گزینه‌های جراحی‌ترمیم با شما صحبت می‌کند. برخی از زخم‌ها، به‌ویژه مواردی که دارای برآمدگی هستند، ممکن است باپوست تراشی یا لایه‌برداری با لیزر بهبود یابند. این‌ها روش‌هایی هستند که جراح برای برطرف کردن جای “زخم‌های سخت یا برآمده” با استفاده  از یک وسیله‌ی ساینده یا نور لیزر لایه‌های بالایی پوست را از بین می‌برد. واضح است که جای زخم باقی می‌ماند اما هموارتر و کمتر مشخص خواهد شد. زخم‌های گوشتی یا پرسازی شده اغلب در ابتدا با تزریق دارو برای کاهش اندازه آن‌ها درمان می‌شوند. درصورتی‌که بعدازاین کار رضایت‌بخش نباشد، این زخم‌ها از طریق جراحی قابل‌برداشت هستند. بخیه‌های عالی در قسمت برش پوست اغلب منجر به زخم‌هایی می‌شوند که برجستگی کمتری دارند. اغلب بیش از یک نوع درمان یا ترکیبی از راهکارها برای دستیابی به نتایج بهتر به کار گرفته می‌شوند.

آنچه پس از جراحی انتظار می‌رود

می‌توانید انتظار کمی سختی پس از انجام جراحی‌ترمیم جای زخم را داشته باشید. به‌طورکلی، کمی تورم، کبودی و سرخی اجتناب‌ناپذیر است. این مسئله بسیار اهمیت دارد که به توصیه‌های مراقبتی جراح به‌دقت عمل کنید. اگرچه پانسمان‌ها طی چند روز پس از جراحی برداشته می‌شوند، پوست شما برای درمان احتیاج به کمی زمان دارد. در کل، جراحان به کاهش فعالیت پس از جراحی تأکید کرده و به بیمار بالاتر بودن سر به هنگام خواب، استفاده از کمپرس سرد برای کاهش تورم و خودداری از انجام فعالیت‌هایی که موجب وارد آوردن فشار به نواحی برش داده‌شده می‌شوند را توصیه می‌کنند. به نسبت جراحی انجام‌شده و موقعیت زخم، جراح نوع فعالیت‌هایی که باید از آن‌ها خودداری شود را به شما توضیح می‌دهد. هیچ دارویی نباید پیش از مشورت با جراح مصرف شود. بسیار مهم است که به خاطر داشته باشید بافت زخم نیاز به یک سال یا بیشتر برای درمان کامل و دستیابی به بهترین ظاهر بهبودیافته خود دارد. جراحی پلاستیک صورت این امکان را ایجاد می‌کند تا نواقص صورت را که موجب کاهش اعتمادبه‌نفس فرد می‌شوند برطرف کرد. تغییر ظاهر زخم‌ها می‌تواند به تغییر چگونگی احساس شما نسبت به خودتان کمک کند.