عوارض انسداد مجرای اشکی

علائم انسداد مجرای اشکی
کجای سایت هستید؟ خانه » blog » مقالات عمومی » درمانی » عوارض انسداد مجرای اشکی

انسداد مجاری اشکی چه اختلالاتی در پی دارد؟ آیا علائم آن را می دانید؟ این اختلال حالت است که است که در آن مجرای اشک و مجرای پلک پایین مسدود شده است. این بیماری در زنان بین 50 تا 70 سال بیشتر دیده می شود. با این حال، ممکن است در سنین پایین ‌تر نیز رخ دهد. این اختلال ممکن است اکتسابی یا مادرزادی باشد. در هر صورت عوارضی را ایجاد خواهد که اهمیت درمان در اولین فرصت را یادآور می شود. شاید فکر کنید اشک فقط در هنگام گریه از چشمان جاری می شود. در صورتی که با هربار پلک زدن، این مایع چشم شما را پاک خواهد کرد. در ادامه به برخی از شایع ترین عوارض انسداد مجرای اشکی اشاره خواهیم کرد.

سیستم غدد اشکی

غدد اشکی که در پشت گوشه فوقانی بیرونی هر چشم نزدیک بینی قرار دارند، در سلامت سیستم بینایی نقش اثر گذاری ایفا می کند. به این ترتیب که این سیستم مایعی را آزاد می کند که سطح چشم را تمیز خواهد کرد و از آن در مقابل آسیب های بیرونی نظیر گرد و غبار محافظت می کند. چرا که سطح چشم را روان و مرطوب نگه می دارد. این ترشحات همان اشک ها هستند. ایجاد هرگونه اختلال در این سیستم سلامت چشم را تحت تاثیر قرار می دهد.  یکی از جمله اختلالات این سیستم، انسداد مجرای اشکی است که به دنبال آن عوارضی در پی دارد که حتی در سیستم بینایی نیز تاثیر خواهد گذاشت. اشک چشمان را مرطوب و صاف نگه می دارد و کمک می کند تا بتوانید واضح ببینید.

عوارض انسداد مجرای اشکی

علائم انسداد اشکی را بررسی کنید

برخی از اصلی ترین علائم انسداد اشکی که ممکن است باعث ایجاد عوارض شود، شامل موارد زیر می شود.

• قرمزی در ناحیه پلک ها
  • تورم پلک
  • ترشحات سبز و زرد در گوشه چشم
  • چسبندگی پلک ها
  • اختلالات پوست پلک
  • درد در ناحیه داخلی و گوشه چشم
  • ایجاد قرمزی در ناحیه سفیدی چشم ها
  • آبریزش چشم
  • اختلالات بینایی نظیر تاری دید

انسداد مجرای اشکی ممکن است مادرزادی نیز باشد. اگر به صورت مکرر این علائم را تجربه می کنید، لازم است در اولین فرصت این عارضه را با مراجعه به پزشک پیگیری کنید. در هر صورت برای جلوگیری از عوارض بیشترلازم است درمان در اولین فرصت انجام شود. در غیر این صورت عوارض ناشی از انسداد مجرای اشکی می تواند آسیب های جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.

عوارض انسداد مادرازدی کیسه اشکی

عوارض این اختلال که به نوعی علائم آن نیز هست، لازم است مورد توجه قرار بگیرد. از جمله این علائم می توان به آبریزش چشم شاره کرد. اگر احساس کردید آبریزش چشم در کودک شما غیر معمول است، حتما آن را بررسی کنید. همچنین در صورتی که با فشار روی کیسه اشکی، میزان آن بیشتر می شود، لازم است حتما علت را بررسی کنید. حساسیت بیش از حد غده اشکی در مقابل سرما و مواردی مانند سرما خوردگی و همچنین اشک غیر طبیعی نیز ممکن است از دیگر نشانه های آن باشد.

عوارض انسداد مجرای اشکی در نوزاد

چرا مجرای اشکی دچار انسداد می شود؟

اختلال انسداد مجرای اشکی می تواند در اثر عفونت رخ دهد. همانطور که عفونت نیز ممکن است یکی از عوارض شایع آن باشد. عفونت یا التهاب در ناحیه چشم، ممکن است سیستم تخلیه اشک یا بینی را تحت تاثیر قرار دهد. به این ترتیب می تواند باعث مسدود شدن مجرای اشک شود. جراحت یا تروما یکی دیگر از دلایل ایجاد انسداد در مجرای اشکی است. همچنین آسیب به صورت می تواند باعث آسیب استخوان یا زخم در نزدیکی سیستم زهکشی شود و جریان طبیعی اشک را از طریق مجرای مختل کند. این عارضه ممکن است مادرزادی نیز باشد. در صورت درمان زودهنگام در کنترل عوارض بسیار کمک کننده خواهد بود.

عوارض شایع انسداد مجرای اشکی را بدانید

عفونت سیستم مجاری اشکی یکی از شایع ترین عوارض انسداد آن است. از طرفی با ایجاد این اختلال، ممکن است اشک از ناحیه چشم ها به درستی تخلیه نشود. یکی از عوارضی که به دلیل عدم تخلیه اشک چشم ایجاد می شود، آبریزش است. بنابراین خطر التهاب و همچنین عفونت را در ناحیه چشم ها به شدت افزیش خواهد داد. بنابراین برای بررسی خطرات انسداد مجرای اشکی، لازم است عفونت سیستم مجرای اشکی را بررسی کنیم.

عفونت سیستم مجرای اشکی

کانال و کیسه اشکی نواحی از سیستم تخلیه اشکی مستعد عفونت هستند. این عفونت ممکن است به دلیل کمبود اشک و یا انسداد مجرای اشکی رخ دهد. بیماران ممکن است عوارض شدید و یا خفیف بسته به میزان عفونت و همچنین به ندرت مرگ و میر را تجربه کنند. عوارض این اختلال در درجه اول به آبسه کیسه اشکی و گسترش عفونت مربوط می شود. اما این عوارض به ندرت شدید است. در موارد مادرزادی درمان و احتمال بروز خطرات بیشتر ممکن است افزایش یابد که از جمله آن ها می می توان به مواردی از جمله آبسه مغزی، مننژیت، سپسیس و مرگ اشاره کرد. تشخیص این انسداد اگر به صورت مادرزادی باشد دشوار خواهد بود.

درمان انسداد مجرای اشکی چگونه امکان پذیر است؟

درمان ممکن است تحت روش های مختلف اتفاق افتد. از جمله آن ها می توان به آنتی بیوتیک های موضعی اشاره کرد. در صورت جراحی نیز این یک اقدام سریع و محافظه کارانه برای رفع انسداد مجاری اشکی خواهد بود که برای شما تجویز می شود. در صورت عدم درمان، ممکن است اقدامات دیگر درمانی نیز صورت بگیرد که شما را از عوارض انسداد مجرای اشکی باز دارد.

سخن آخر

عوارض انسداد غده اشکی در سیستم چشم ها و بینایی تاثیر گذار است و یکی از اصلی ترین آن ها می توان به عفونت و گسترش آن اشاره کرد. درمان در این صورت شامل درمان های تهاجمی و غیر تهاجمی می شود. این اختلال ممکن است به صورت مادرزادی باشد یا به صورت اکتسابی ایجاد شود. در صورت مشاهده هر کدام از علائم انسداد غدد اشکی، لازم است سریعا به پزشک مراجعه کنید.

عوارض انسداد مجاری اشکی با دارو درمان می شود یا جراحی؟

هر کدام از این درمان ها بسته به بررسی وضعیت بیماری ممکن است تجویز شود. هر دو راهکار های درمانی مورد استفاده برای برطرف کردن این اختلال هستند.

شایع ترین عارضه ایجاد مجرای اشکی چیست؟

یکی از شایع ترین عوارض آن ایجاد عفونت و گسترش آن است که می تواند بسیار خطرناک باشد.