خطرات تیروئید کم کار

خطرات تیروئید کم کار
[wpseo_breadcrumb]

 در اثر کم کاری تیروئید در بدن مشکلات زیادی به وجود خواهد آمد. در واقع در صورت عدم تولید هورمون تیروئید یا به حد نرمال نرسیدن آن در بدن، دکتر بیماری کم کاری تیروئید را در فرد مبتلا تشخیص می دهد. اگرچه ظاهر این بیماری به نظر ساده می رسد اما خطرات تیروئید کم کار مربوط به یک قسمتی از بدن نیست بلکه بر پوست و مو و دستگاه گوارش و سایر قسمت های بدن نیز تاثیر ناخوشایندی می گذارد. افرادی که درگیر تیروئید هستند بهتر است به به طور کامل علائم تیروئید کم کار و پرکار را بدانند و مراقبت های لازم را زیر نظر پزشک متخصص انجام دهند. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر در مورد علائم کم کاری تیروئید صحبت کنیم.

علائم کم کاری تیروئید چیست؟

کم کاری تیروئید یک بیماری شایع است البته در صورت خفیف بودن علائم، ممکن است تشخیص داده نشود. در واقع کم کاری تیروئید به این معنی است که تیروئید کم کار است و مقادیر ناکافی هورمون تیروئید در بدن تولید می کند. اگر چه علائم کم کاری تیروئید ممکن است خفیف باشد و ممکن است به آرامی شروع شود. موارد زیر شایع ترین علائم کم کاری تیروئید هستند که عبارت اند از:

  1. خستگی
  2. افزایش وزن
  3. مشکل در تحمل سرما
  4. درد مفاصل و عضلات
  5. پوست خشک یا موهای خشک و نازک
  6. قاعدگی های سنگین یا نامنظم یا مشکلات باروری
  7. ضربان قلب کند شده
  8. افسردگی
خطرات تیروئید کم کار
خطرات تیروئید کم کار

عوارض کم کاری تیروئید در بدن

عوارض ناشی از کم کاری تیروئید در بدن در اثر کاهش متابولیسم بدن و کاهش هورمون های تیروئیدی در بدن ایجاد می شود که با عوارضی همچون افزایش وزن، خستگی، خواب آلودگی، بی حسی، تورم در دست و پا و عدم تحمل سرما در بدن همراه خواهد بود. البته خطرات تیروئید کم کار پوست و مو را نیز شامل می شود. خشکی پوست، رنگ پریدگی، شکنندگی مو، از دست رفتن کنترل دمای بدن، کاهش میزان عرق در بدن، نازک شدن موهای ابرو و یا انتهای مو و همچنین ناخن های شکننده از جمله عوارض خطرات تیروئید کم کار بر روی پوست و مو است. البته کم کاری تیروئید در بدن دستگاه گوارش را نیز تهدید می کند و موجب کاهش حرکت معده و روده در هضم غذا می شود که مشکلاتی از جمله یبوست و نفخ و سوزش سر دل را در فرد بیمار به وجود خواهد آورد.

درمان کم کاری تیروئید

خطرات تیروئید کم کار همه قسمت های بدن را از نوک پا تا مغز سر تحت تاثیر خود قرار می دهد. اما خفیف یا مزمن بودن آن مشخص می کند که این بیماری چقدر بر میزان عملکرد بدن تاثیر می گذارد. اما روش های درمانی کم کاری تیروئید به شکل مصرف دارو و قرص با تشخیص پزشک انجام می گیرد. کم کاری تیروئید با جایگزین کردن مقدار هورمونی که تیروئید شما دیگر تولید نمی کند، درمان می شود البته معمولا با دارو انجام می شود. یکی از داروهایی که معمولا استفاده می شود، لووتیروکسین نام دارد. مصرف خوراکی این دارو میزان هورمون تیروئیدی را که بدن شما تولید می کند افزایش می دهد و سطح شما را متعادل می کند. کم کاری تیروئید یک بیماری قابل کنترل است. با این حال، شما باید به طور مداوم دارو مصرف کنید تا میزان هورمون ها در بدن خود را تا پایان عمر به حد نرمال برسانید.

 البته دکتر برای تشخیص درست این بیماری در شما انجام آزمایش های نمونه برداری،  آزمایش خون، سونوگرافی، داپلر تیروئید، آزمایش خون و… را تجویز می کند. تا با بررسی نتایج این آزمایش ها از کم کاری تیروئید در بدن شما اطمینان یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *