اهمیت جراحی تومور پاروتید

اهمیت جراحی تومور پاروتید
[wpseo_breadcrumb]

با رشد تومور در غده پاروتید سلول سرطانی خوش خیم و بدخیم ایجاد می شود. در دو طرف صورت و جلوی نرمه گوش غده پاروتید وجود دارد که ترشح و تولید بزاق از عمده وظایف این غده به حساب می آید. البته در برخی از مواقع در اثر بروز رشد تومور در این غده سرطان غده بزاقی ایجاد می شود که برای درمان تومور پاروتید باید با استفاده از روش جراحی تومور را خارج کرد. اهمیت جراحی تومور پاروتید در برخی موارد بسیار بالا است و اصلی ترین روش درمانی در این بیماری محسوب می شود.

تومورهای غده پاروتید را می توان بر اساس رفتار به دو دسته اصلی خوش خیم و بدخیم تقسیم کرد. تومورهای خوش خیم معمولاً رشد سلولی غیر تهاجمی هستند که از انواع رویدادهای نابجای درون سلولی ایجاد می شوند. این تومورها معمولاً در طول زمان به آرامی رشد می‌کنند، بدون درد هستند و به بافت‌های مجاور حمله نمی‌کنند یا از بین نمی‌روند. با این حال، تومورهای خوش خیم پاروتید می توانند ساختارهای مجاور را فشرده کرده و صرفاً بر اساس تأثیرات فضای اشغال شده خود باعث اختلال در عملکرد ساختارهای اطراف شوند.

علائم تومور پاروتید

رشد بدون درد یا دردناک غده پاروتید

برآمدگی در گونه، گردن یا دهان

احساس پری غده پاروتید

بی حسی یا تغییر حس در قسمت هایی از صورت

شروع ناگهانی درد صورت یا گردن

انقباض یا ضعف عضلات صورت

فلج صورت

مشکل در گفتار

کاهش وزن بی دلیل، تب یا تعریق شبانه

اهمیت جراحی تومور پاروتید

جراحی تومور پاروتید

 این جراحی به دو صورت به صورت سطحی و کامل برای برداشتن تومور انجام می گیرد. البته اهمیت جراحی تومور پاروتید در برداشتن این تومور نقش بسزایی دارد.

جراحی تومور پاروتید (پاروتیدکتومی) سطحی و کامل هر دو به صورت بیهوشی انجام می شود.

پاروتیدکتومی سطحی

در این روش جراحی برای برداشتن غده پاروتید برشی از قسمت گوش تا گردن ایجاد می شود البته در این روش جراحی امکان بیرون آوردن قسمت بیرونی غده پاروتید است. در این جراحی با توجه به برشی که از قسمت گوش تا گردن ایجاد می شود مشکلی برای عصب های صورت به وجود نخواهد آمد.

پاروتیدکتومی کامل

این روش جراحی برای بیرون آوردن کامل غده پاروتید بکار گرفته می شود به همین خاطر از جلوی گوش تا گردن برشی ایجاد می شود تا با استفاده از این روش جراحی غده پاروتید به طور کامل خارج شود. در جراحی پاروتیدکتومی کامل امکان آسیب رسیدن به بافت های عصبی صورت وجود دارد در حقیقت با انجام این جراحی در حرکات صورت اختلال ایجاد خواهد شد. البته با توجه به سرایت کردن سول های سرطانی به سایر قسمت ها نظیر غده لنفاوی هم باید در آینده گره های لنفاوی را از گردن بیرون آورد تا مانع از سرایت کردن سلول های سرطانی به دیگر بافت های عصبی در بدن شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *