از عمده سرطان هایی که در حال حاضر در برخی افراد دیده می شود سرطان زبان و حفره دهانی می باشد که اگر این نوع سرطان را بتوان به درستی و به موقع تشخیص داد و بیمار در مراحل ابتدایی باشد می توان آن را کنترل نمود و یا حتی درمان کرد. در این مقاله می خواهیم با شما در رابطه با پیوند زبان و روش های درمان آن صحبت کنیم، پس تا  انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

سرطان زبان چیست؟

می توان به طور قطع گفت که بیشتر سرطان های دهانی متشکل از تومور هایی در بخش هایی هم چون زبان، لب ها، مخاط بوکال و لثه می باشند که متداول ترین نوع این سرطان ها، سرطان زبان است. روش تشخیص سرطان زبان برای بیمار کار چندان سختی نیست، چون زبان بخشی از بدن است که قابل رویت و در معرض دید است.

اگر فرد مبتلا شاهد زخمی در ناحیه زبان باشد که طول بکشد و درمان نشود، می تواند مشکوک به این سرطان باشد؛ البته این طور نیست که هر نوع زخم و یا تغییری در این بخش نشانه سرطان زبان باشد. در رابطه با این سوال که سرطان زبان چیست؟ باید گفت که این نوع سرطان ابتدا به صورت زخمی در زبان می باشد که به تدریج بزرگ می شود و حتی بیمار را به اشتباه می اندازد که ممکن است آفت دهانی باشد.

دقت کنید که آفت دهانی بعد از دو هفته معمولا درمان می شود، اما این نوع زخم طول کشیده و به سادگی برطرف نمی شود. در این رابطه و با مشاهده هر گونه زخم مشکوکی در ناحیه زبان بهتر است فرد بیمار هر چه سریع تر به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند.

علائم سرطان زبان

سرطان زبان به صورت زخم هایی در ناحیه زبان ایجاد می شود که بعد از دو هفته از بین نمی روند. از علائم سرطان زبان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

علل ابتلا به سرطان زبان

هنوز مشخص نشده است که علل ابتلا به سرطان زبان چه می باشند؟ اما مواردی وجود دارند که موجب تشدید این بیماری خواهند شد و خطر ابتلا به سرطان زبان را در فرد بیشتر می کنند این موارد عبارتند از:

 

پیوند زبان
پیوند زبان

طول عمر بیماران سرطان زبان

طول عمر بیماران سرطان زبان در هر مرحله ای و در هر فردی فرق می کند و تحت تاثیر عوامل مختلفی است. طول عمر این بیماران به شرح زیر خواهد بود:

آیا سرطان زبان واگیردار است؟

در پاسخ به این سوال که آیا سرطان زبان واگیردار است؟باید گفت که هیچ نوع سرطانی واگیردار نیست و حتی مواردی هم چون روابط جنسی، بوسیدن، لمس نمودن، خوردن غذا و یا تنفس یک هوا موجب شیوع سرطان نمی شود، به این خاطر که سلول های سرطانی در بدن فرد مبتلا، امکان زنده ماندن در بدن یک فرد سالم را ندارند.

درمان سرطان زبان

اگر فرد بتواند سریع نوع سرطان خود را تشخیص دهد و به موقع به پزشک متخصص مراجعه کند، امکان درمان آن نیز افزایش پیدا می کند و به نتیجه بهتری دست خواهد یافت. بهترین روش برای درمان سرطان زبان برداشتن بافت سرطان از طریق روش جراحی می باشد. پزشک جراح در طی عمل جراحی تومور های کوچک را از سطح زبان جدا می کند. اگر تومور ها بزرگ باشند و به عبارتی سرطان پیشرفت کرده باشد باید عمل های جراحی سخت تر و بیشتری صورت بگیرد.

حتی در برخی مواقع امکان دارد بخش هایی از زبان برداشته شوند که پزشک جراح از طریق پوست و بافت های دیگری از بدن آن را به زبان پیوند زده و بازسازی می کند. به این نوع جراحی که در طی آن بخش هایی از زبان برداشته شده و نیاز به پیوند زبان وجود دارد گلوسکتومی گفته می شود. در طی عمل، پزشکان جراح تمام تلاش خود را می کنند که به دهان آسیب زیادی وارد نشود، اما در برخی مواقع مشکلاتی ایجاد می شود که نمی توان جلو آن ها را گرفت.

درمان تومور زبان با جراحی

در تومور زبان بهترین روش درمان جراحی می باشد و در واقع از روش های اصلی درمان تومور زبان با جراحی محسوب می شود. در طی درمان، غدد لنفاوی گردن نیز جراحی می شوند. روش درمانی شامل برداشتن تومور زبان و غدد لنفاوی گردن در طی عمل جراحی می شود و بعد از آن رادیوتراپی صورت می گیرد.

بعد از عمل جراحی گلوسکتومی مواردی هم چون صحبت کردن، غذا خوردن، نفس کشیدن فرد و حتی قورت دادن غذا تحت الشعاع قرار می گیرند. روش های دیگر مانند پرتو درمانی و یا شیمی درمانی نیز می توانند سلول های سرطانی که در طی عمل جراحی از بین نرفته اند را درمان کنند.

بهترین دکتر جراحی پیوند زبان سرطانی

افراد مبتلا به سرطان زبان بهتر است زیاد نگران نحوه عملکرد زبان خود بعد از عمل جراحی نباشند مانند صحبت کردن و غذا خوردن. اگر دارای تومور وسیعی باشید و به بهترین دکتر جراحی پیوند زبان سرطانی مراجعه کنید او برای درمان سرطان زبانی شما ار روش جراحی پیوند زبان استفاده می کند و بخش هایی از پوست، بافت و عضله های دیگر بدن مانند دست و یا عضله های قفسه سینه را به زبان شما پیوند می زند.

نتیجه گیری

همان طور که مطلع شدید سرطان زبان از سرطان های سر و گردن است که نواحی مختلفی از پشت و یا جلوی زبان فرد را درگیر می کند و خود را با علائمی هم چون ایجاد لکه هایی بر روی زبان، برآمدگی و ایجاد برجستگی هایی بر روی زبان، تشکیل توده خون و یا سفید شدن سطح زبان و علائم دیگری نشان می دهد. اگر فرد مبتلا بتواند به موقع به پزشک متخصص مراجعه کنید، درصد درمان و بهبود این بیماری افزایش می یابد.

سوالات متداول

نشانه های سرطان زبان را نام ببرید؟

ایجاد لکه های سفید و قرمز بر روی زبان و یا داخل دهان، زخم های مشکوک، به وجود آمدن درد در هنگام غذا خوردن، درد گلو، احساس کردن توده  ای در گلو و غیره

چگونه سرطان زبان توسط پزشک تشخیص داده می شود؟

از طریق آزمایشات تخصصی هم چون اشعه ایکس از گلو و دهان، اسکن، انواع بیوپسی و نمونه برداری از زخم های دهان و زبان

روش های درمانی برای درمان سرطان زبان کدامند؟

درمان دوره ای با دارو، جراحی، پرتو درمانی و شیمی درمانی