تکنیک های درمانی تیروئید کم کار و تیروئید پرکار

درمان تیروئید کم کار
کجای سایت هستید؟ خانه » blog » مقالات عمومی » درمانی » تکنیک های درمانی تیروئید کم کار و تیروئید پرکار

تیروئید کم کار و تیروئید پرکار از جمله اختلالات شایع تیروئید هستند که درمان آن در سال های اخیر بسیار مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. اقدامات درمانی لازم در زمینه درمان تیروئید کم کار و پرکار چیست؟ آیا می توان با اقدامات درمانی، تیروئید کم کار را به تیروئید پرکار تبدیل کرد؟ این از جمله سوالات متداول کسانی است که از اختلالات تیروئید رنج می برند و به دنبال راهکار های درمانی لازم در این زمینه هستند. اگر می خواهید در باره آن بدانید، این مقاله را بخوانید.

درمان اختلالات تیروئید

برای درمان اختلالات تیروئید ابتلا لازم است نوع آن تشخیص داده شود. کم کاری و پرکاری تیروئید دو اختلال شایع هستند. این دو بیماری معمولاً علائم و نشانه‌های متفاوتی دارند. در برخی موارد نیز ممکن است علائم تیروئید کم کار و پرکار مشترک باشد. در این مقاله سعی داریم به همه چیز درباره درمان تیروئید کم کار و همچنین درمان تیروئید پرکار اشاره کنیم. در هر دو صورت لازم است مراقبت ها و کنترل لازم برای جلوگیری از عوارض بعدی صورت بپذیرد.

درمان کم کاری تیروئید

از آنجایی که در این وضعیت غده تیروئید در بدن هومورن کافی تولید نمی کند، اقدمات درمانی در این زمینه شامل مصرف قرص های هورمون تیروئید است. لووتیروکسین هورمونی است که در زمینه درمان تیروئید کم ار توصیه می شود. این هورمون درواقع جایگزین هورمون تیروکسین در بدن می شود.

درمان تیروئید پرکار

مصرف دوز مناسب این دارو هورمون ها را به سطح طبیعی خود می رساند و به این ترتیب علائمی که از ناشی از تیروئید کم کار را از بین خواهد برد. اما نگرانی ها بیشتر در خصوص تیروئید پرکار وجود دارد که در ادامه به اقدمات درمانی لازم در این زمینه نیز اشاره خواهیم کرد.

درمان پرکاری تیروئید

اقدامات درمانی در زمینه پرکاری تیروئید متنوع تر است. اما انتخاب اینکه کدام گزینه درمانی برای درمان تیروئید پرکار مورد استفاده قرار می گیرد، بسته به سابقه وضعیت بیمارخواد داشت. از جمله این اقدامات درمانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارو درمانی : داروهای ضد تیروئید نظیر متیمازول و پروپیل تیوراسیل در زمینه کنترل تیروئید پرکار کمک کننده است.
  • درمان ید رادیواکتیو: از بین بردن هورمون هایی که غده یتیروئید تولید می کند، از ددیگر اقدامات درمانی است که به وسیله ید رادیواکتیو انجام می شود.
  • اقدامات جراحی : اقدامات جراحی در این زمینه شامل برداشتن بخشی از غده تیروئید خواهد شد. اقدامات جراحی، در موارد حادتر انجام شده و ممکن است در صورت انجام ان نیاز باسد دارودرمانی را تا آخر عمر ادامه دهید.

آیا با درمان های لازم تیروئید کم کار به پرکار تبدیل می شود؟

احتمال اینکه تیروئید کم کار شما به تیروئید پرکار تبدیل شود، وجود دارد. درمان کم کاری تیروئید با مصرف قرص های جایگزین میسر است. با آنکه احتمال کمی وجود دارد که تیروئید کم کار به تیروئید پرکار تبدیل شود، اما نباید همین اندک احتمال را نیز نادیده گرفت. رعایت دوز دارو، این احتمال را کاهش خواهد داد.

یکی دیگر از دلایل ایجاد این اختلال، افزایش سطح ید در بدن است. همچنین مواردی از تبدیل پرکاری تیروئید به کم کاری تیروئید نیز گزارش شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *