درمان انسداد مجرای اشکی

درمان انسداد مجرای اشکی
کجای سایت هستید؟ خانه » blog » مقالات عمومی » درمانی » درمان انسداد مجرای اشکی

راهکار درمانی در خصوص مسدود شدن مجرای اشکی چیست؟ آیا در صورت عدم درمان به هنگام، با عوارض انسداد مجرای اشکی آشنایی دارید؟ اقدامات جراحی کم تهاجمی و پرتهاجمی برای برطرف کردن انسداد مجرای اشکی ایجاد می شود. انتخاب نوع درمان بسیار به این مورد بستگی دارد که علت اصلی بسته شدن مجرای اشکی چیست؟ این اختلال ممکن است در رده های سنی مختلف نوزادان تا بزرگسالان وجود داشته باشد. چیزی که اهمیت دارد، توجه به علائم و اقدامات درمانی به هنگام است.

انواع درمان رفع انسداد مجرای اشکی

انتخاب نوع درمان مناسب تنها با مراجعه به متخصص امکان پذیر است. انواع درمان های کم تهاجمی و پرتهاجمی که برای رفع انسداد مجرای اشکی مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از شایع ترین این درمان ها شامل موارد زیر می شود.

جراحی داکریوسیستورینوستومی

معمولا از این جراحی برای درمان مجاری اشکی مسدود شده استفاده می شود. این جراحی یک مسیر جدید برای تخلیه اشک بین چشم و بینی فرد ایجاد می کند. همچنین به شما یک بیهوشی کامل یا بی حسی موضعی انجام خواهد شد و با اینکه یک اقدام جراحی است، اما یک روش کم تهاجمی و سر پایی به حساب می آید.

جراحی درمان انسداد مجرای اشکی
جراحی درمان انسداد مجرای اشکی

استفاده از آنتی بیوتیک ها

این آنتی بیوتیک ها می توانند عفونت مجرای اشکی را درمان کنند. از انواع این آنتی بیوتیک ها می توان به  آموکسی سیلین، سفالکسین و سیپروفلوکساسین اشاره کرد. گاهی استفداده از دارودرمانی و مصرف آنتی بیوتک ها به همراه دارو های ضد التهابی برای رفع انسداد مجرای اشکی کافی بوده و نیاز به اقدامات جراحی نیست.

اقدمات درمانی خانگی

در برخی اوقات که انسداد مجاری اشکی حاد نیست، ماساژ بینی و نواحی دور چشم به صورت 2 تا 3 بار در روز و همچنین شست و شوی پلک با آب گرم به همراه داروهای لازم تجویز می شود. شست و شوی مجاری اشکی توسط پزشک از دیگر درمان های کم تهاجمی است که ممکن است در صورت انسداد خفیف مجرای اشکی صورت بگیرد.

استنت گذاری در سیستم تخلیه اشک

در این روش از یک لوله بسیار باریک در گوشه پلک برای رفع انسداد مجرای اشکی استفاده می شود. این لوله در سیستم تخلیه اشکی از بینی نیز می گذرد. این لوله ها برای حفظ باز بودن در داخل سیستم اشکی قرار می‌گیرند.

جراحی تومور

گاهی دلیل اصلی انسداد مجاری اشکی وجود تومورهای سر و گردن است. در این زمینه اقدام درمانی لازم شامل جراحی تومور برای باز شدن مجاری اشکی می شود. بنابراین راهکار های درمانی در این زمنیه متنوع است و بستگی به علت این اختلال دارد.

سخن آخر

اقدامات درمانی فوق برای رفع انسداد مجرای اشکی شامل مه اقدمات درمانی نبوده و ممکن است راهکار های دیگر بسته به نوع بیمار، وضعیت اختلال، علت اصلی ایجاد آن و همچنین پرونده پزشکی فرد مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین اقدامات درمانی ترکیبی به تسریع در پروسه درمان کمک خواهد کرد. جراحی هایی که در زمینه رفع انسداد این اختلال استفاده می شود، معمولا بزرگ نبوده و عوارض بلند مدتی نیز ایجاد نخواهد کرد. در صورت مشاهده علائم ناشی از انسداد مجاری اشکی لازم است برای بررسی سریع تر به پزشک متخصص مراجعه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *