[wpseo_breadcrumb]

تنگی مجرای اشکی یا انسداد مجاری اشکی باعث بروز مشکلاتی از قبیل التهاب و اشک ریزی در چشم ها می شود. البته جراحی در برخی از موارد با توجه به شدت بروز مشکل ضروری می باشد. اما علت مسدود شدن مجرای اشکی چیست؟ عوارض انسداد مجرای اشکی چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بیان کنیم که دلایل مختلف موجب بروز این مشکل در چشم می شود. یکی از علت های شایع این بیماری مربوط به زمانی است که کودک در رحم مادر است در این زمان یک غشاء هانسر در قسمت مجرای اشک وجود دارد که به درستی عمل نمی کند و مجرای اشک مسدود می شود. از طرفی در برخی از مواقع نیز التهاب موجب بروز تنگی مجرای اشکی خواهد شد.

علائم تنگی مجرای اشکی

در زمان بروز این مشکل در چشم ها، مایع اشک به مقدار زیاد در چشم بیمار ایجاد می شودو اغلب اشک ها به سمت پایین حرکت می کند یا می چکد و از چشم ها سرازیر می شود. البته این افزایش مایع اشک در چشم ها مشکلاتی همچون تاری دید را به همراه خواهد داشت که این مشکل در زمان خواندن روزنامه یا هنگام رانندگی موجب افزایش تشکیل مخاط می شود. از علائم دیگر تنگی مجرای اشکی در چشم ها این است که به دلیل ملتهب شدن کیسه اشکی بیمار در ناحیه چشم و بینی احساس درد و ناراحتی می کند. التهاب مجاری اشک و پلک ها نیز از علائم دیگر تنگی مجرای اشکی است. البته انسداد مجاری اشک در طولانی مدت موجب بروز انحراف پلک ها خواهد شد به این خاطر که بر اثر پاک کردن مداوم قطره ها، انحراف پلک ایجاد خواهد شد.

عمل جراحی مجرای اشکی

برای عمل جراحی مجرای اشکی بیمار تحت بیهوشی قرار می گیرد به این خاطر که در این مورد تنها بی حسی موضعی کافی نیست. اگر کودک دچار تنگی مجرای اشکی شده باشد در درمان آن اغلب با قرار دادن یک لوله کوچک روی سوراخ بینی، یک شستشوی درمانی مجرای اشکی انجام می شود.با قرار دادن لوله مخصوص که از سیلیکون ساخته شده است حفره بینی بسته می شود تا مانع از لیز خوردن آن به بیرون شود. وجود این لوله مانع از رشد بیش از حد مجرای اشک و گرفتگی می شود.

البته در این مورد جراحی آندوسکوپی مجرای اشکی راه حل مناسبی برای انسداد مجرای اشکی خواهد بود.

عوارض بعد از عمل مجرای اشکی

یکی از عوارض شایع بعد از عمل مجرای اشکی در بیمار، خونریزی بعد از عمل است. البته امکان بروز تورم موقت و کبودی نیز در برخی از موارد وجود دارد. اگرچه بعد از عمل التهاب نیز به وجود خواهد آمد اما احتمال آسیب به کره چشم و پلک کمتر به وجود خواهد آمد. از عوارض دیگر بعد از عمل مجرای اشکی این است که بر اثر از بین رفتن بوی مخاط بینی، بوی نامطبوع در بینی به وجود می آید.  اگرچه عمل مجرای اشکی با عوارض گفته شده همراه خواهد بود اما به طور کلی می توان بیان کرد که با انجام عمل مجرای اشکی می توان به نتایج خوب دست یافت و وضعیت بیمار بهبود یابد.